tisdag 28 februari 2012

Min LUFO-väst

Tack för möjligheten med långtidsUFO. Det får bli min väst i pälsullgarn från Östergötlands ullspinneri i Hermanna Stensgårds underbara underkjolsmönster. Jag har redan stickat en halsduk i samma kvalitet och fått mersmak.

2008 påbörjade jag en väst och det gick som en dans till att börja med, men sedan kom jag till det oundvikliga beslutet. Hur ska jag göra ärmhålen, bara raka öppningar i sidorna eller urringade på något sätt,. Jag lade undan det hela för att fundera och där ligger det. Jag vill verkligen få denna väst klar. Både garn och mönster är helt underbara i sin enkelhet. Nu är målet i mitten av december, det borde jag väl klara.

Så här såg arbetet ut i oktober 2008:

Så här skrev jag i min blogg den 5 oktober samma år.
"Nu har jag stickat 13,5 cm på mitt nya västprojekt och det har gått åt 47 gram garn.
Garn: Pälsullgarn från Östergötlands Ullspinneri samt restgarn i bomull till den tillfälliga uppläggningen
Garnåtgång: 2 - 3 hg i storlek XL
Stickor: Rundsticka nr 3, jumperstickor nr 3
Virknål: Inte så noga, välj något som passar till uppläggningsgarnet
Teknik: Underkjolsmönster från Gotland nedtecknat av Hermanna Stensgård. Rullkanter som avslutning.
Jag antecknar efter hand som arbetet fortskrider och kommer att publicera en beskrivning när jag är klar med västen."

Nu hoppas jag att ni kan få beskrivningen till jul och sedan är det bara till att önska sig lite pälsullgarn till julklapp nästa gång.