lördag 16 juni 2012

Junisjalen är nu ett FO

Denna månad kom jag igång ganska tidigt med mina UFOn.

Redan under Online stickcafé på Facebook tisdagen den 5 juni startade jag med att fästa trådar på sjalen och packa upp den första lådan av de tre som blev över när jag städade upp bland garner och pågående stickprojekt.

Så här ser sjalen ut oblockad:


... och blockad

Garnet är handspunnet av långfibrig gobelängull, svart och vit. Jag gjorde det under en kurs på Sätergläntan för snart två år sedan. Övningen handlade om att karda långa fibrer så att de låg parallellt för att därefter spinna garnet. Jag planerade redan då denna sjal i huvudet, och nu är den klar och jag är rätt nöjd med resultatet.
Mer om sjalen finns på min blogg. Jag har också tagit itu med mina lådor. Här är innehåller i den första.


Lådan innehöll 5 provlappar, 3 par muddar och ett par vantar. Det var sådant som skulle åtgärdas med tvättning och blockning. Två av muddarna har jag faktiskt använt några gånger, men de var lite för stora och behövde krympas lite. Denna låda var ganska lätt fixad.

Korgen och den andra lådan var ännu lättare att fixa, det krävdes bara lite sorteringsarbete så att var sak hamnade på en lämplig plats.

Den tredje lådan krävde några radikalare beslut nämligen upprepning.

Det blev flera bloggposter:

Låda 1
Muddarna med i-cordfrans

Povlapparna gav mig anledning att skriva en bloggpost om provlappar för att därefter beskriva var och en.

Inga kommentarer: